:: LaguKu UntukMu ::

Wednesday, May 26, 2010

Kejujuran, kepercayaan & kesetiaan

Apa kaitan antara kejujuran, kepercayaan & kesetiaan dalam sesuatu perhubungan? Mereka yang dah bercinta atau sudah pun di alam perkahwinan mungkin lebih mengerti perkaitan antara ketiganya.

Hanya sekadar berkongsi pandangan, saya rasa ketiga-tiganya penting dalam membina sebuah perhubungan yang harmoni. Saya amat menitikberatkan ketiga-tiga perkara ini dalam perhubungan saya (oppss terbagi tahu plak saya dalam perhubungan. Apapun perhubungan boleh didefinisikan dalam pelbagai bentuk so bukan cinta jer tau). Bagi saya kejujuran akan membina kepercayaan yang akan membawa kepada kesetiaan.

Kejujuran dalam perhubungan, paling senang saya bagi contoh dengan sapa kita keluar. Bila kita dah dalam perhubungan, kita akan rasa "self of belonging to someone" so saya lebih selesa beritahu pasangan saya ke mana dan dengan siapa saya pegi dan begitu juga sebaliknya. Mungkin setengah orang akan cakap itu dah macam QUEEN CONTROL tapi bagi saya itu tidak. Sebenarnya ianya boleh mengelakkan daripada fitnah. Sebelum orang bagi tau saya dia nampak boyfren saya ngan orang lain, saya dah tahu pun dia ada di situ dan dengan sapa. Itu cara saya. Lain orang lain caranya. Semua itu tak jadi masalah sekiranya kita ikhlas antara satu sama lain.

Bila kita dah jujur, baru la kita dapat membina kepercayaan antara satu sama lain. Kepercayaan itu akan runtuh bila kita tak jujur. Bagi saya, saya bukanlah wanita yang kaki cemburu. Sakit hati kerana cemburu dengan sakit hati bila pasangan saya tak jujur, yang tak jujur itu lebih memeritkan. Kepercayaan antara satu sama lain itulah bagi saya kunci sebuah perhubungan. Tapi janganla plak percaya sampai yang tak logik pun kita percaya. Berfikir secara rasional dengan setiap apa yang pasangan kita sampaikan terutama pada mereka yang dapat pasangan dalam kategori "sweet talker" (sendiri faham la yeak).

Kejujuran dan kepercayaan yang terbina akan dengan sendirinya menjadikan kita setia pada pasangan kita. Kasih sayang yang terjalin menambah lagi rasa setia kita pada pasangan kita. Saya plak rasanya dalam kategori orang yang setia. Bukanlah saya ni masuk bakul angkat sendiri tapi ini pengakuan dari kawan saya yang mengatakan saya memang setia. Mungkin ya. Dan saya mengharapkan pasangan saya itu pun akan setia..huhu..Hati dan perasaan orang memang sukar untuk ditafsirkan. Saya hanya berserah pada ALLAH.

Saya berdoa seandainya dia adalah jodoh terbaik buat saya, moga perhubungan kami akan mendapat restu dari-NYA, kedua belah keluarga dan rakan-rakan dan mengharapkan segalanya berjalan lancar hingga ke "akhirnya". Saya mengharap doa dari anda semua....

No comments:

Post a Comment